در واقع بین مدل و مدلسازی در آموزش عمومی و استفادههای دیگری که از آنها میشود تفاوتهایی وجود دارد. هدف کلی از ساخت و استفاده از یک مدل، فهم و حل مسائل در بخشی از دنیای واقعی است. از اصطلاح مسئله، در یک درک وسیع بهره گرفته میشود و هدف توضیح، توصیف، فهم و یا حتی طراحی قسمتهایی از دنیا شامل موضوعات و پرسشهای مربوط به نظامهای علمی است. دیدگاه ریاضی با درک موقعیت برخی از مسائل شروع میشود. برخی از مسائل مدلسازی ریاضی به طبیعت کاربردی گرایش دارند. مثلا چگونه یک طرح خاص بهینه شود؟ دادهها از دنیای واقعی جمعآوری و با توجه به فراوانی دادهها، یک مدل ریاضی خاص برای آن پیشنهاد میشود در حقیقت نتیجه فرآیند ریاضیوار کردن، یک مدل ریاضی است.